maandag 28 januari 2013

Randverschijnselen L 42neu en B258neu...??


 

Zoals op deze site eerder(2-01-2013) uitvoering vermeld zal de B258 neu NIET worden aangelegd door Duitsland als Zuid-Oostaansluiting  bij Kerkrade op  de BPL.

Dat geldt ook voor de Oost-West aansluiting (uit Duitland ter hoogte van Scherpenzeel)  bij Abdissenbosch op de BPL door de L42neu  .

Kortom Duitsland ziet geen NUT en NOODZAAK in  direkte aansluiting van de B258 en L42 van hun regionale wegennet  op de BPL .

Wat betekend dit nu o.a. voor de Verkeerstechnische onderbouwing en de berekeningen in vele rapporten in het Inpassingsplan BPL 29-10-2012 waarover de Raad van Sate in April 2013 een uitspraak doet.?

Want de vlag dekt niet meer de lading..............



                                                   lokale wegennet t.o.v. Grensstraat

Los van alle commotie van de laatste weken over de L42 neu in diverse media kan een duidelijke uiteenzetting van de "Grensstraat perikelen" misschien voor velen vehelderend werken.

De lokale politici proberen de verkeersdrukte vanaf L42 over de Grensstraat-Kantstraat-Europaweg Zuid en Noord drastisch te verminderen door een omleidingsweg L42 neu die vanaf Aral Tankstation op kruising L42- L225 door Duits gebied wordt doorgetrokken naar Abdissenbosch.

Wanneer we nu de verkeers bewegingen in de Grensstraat in Landgraaf nader analyseren blijkt .

Dat het verkeer dat dit probleem veroorzaakt bestaat uit hoofdzakelijk vrachtauto's ( Oplegger combinatie t.b.v. Grind-Zandvervoer) en personen auto's (brandstoftanktoerisme), openbaar busvervoer,en lokaal vervoer.

De Grind-Zand verkeersstroom uitgevoerd door nederlandse en duitse transportondernemingen  begint tamelijk vroeg in de ochtend tot laat in de middag, met als vaste route Bouwplaatsen in de duitse regio
o.a. weg - viaduktenaanleg B56 aansluiting op de BAB46 bij Heinsberg en Grindgroeve Hendrik, van Mourik in Brunssummerheide v.v.. Dit betekend praktisch gesproken vertrekt volgeladen naar de bouwplaats en komt leeg weer terug via dezelfde route. (tamelijk inefficient).  



 De bewoners in de Grensstraat zijn jaren geleden in aktie gekomen.


actie tegen vrachtauto's Grensstraat 

Freed Janssen Wethouder Landgraaf heeft toen uiteindelijk nieuwe verkeersborden laten plaatsen met een verbod tijdens bepaalde uren voor vrachtverkeer.

totaalverbod op vrachtverkeer

De transporteurs zullen dan in minder uren over de dag verdeeld meer transporten uitvoeren want de vraag blijft dezelfde en de route gehandhaafd.

Wat is dan de winst van deze aktie.?  

Andere vraag is hoe lang is nog zand en grind nodig op de Duitse Bouwplaatsen die volgens deze route verplaatst worden.? De B56 laatste bouwfase wordt in 2015 afgerond. Dus.............

Personeauto's Grens-tanktoerisme.Grensstraat tussen 0800 en 18-00 uur ma t/m za.

Duitse PKW's met dieselmotor uit die regio gaan via de Grensstraat-rotonde Kantstraat- Nieuwenhagerheidestraat naar Shell tankstation v.v. ( Diesel prijzen in Nederland zijn goedkoper dan in Duitsland).

Nederlandse personenauto's uit de regio Parkstad gaan in tegengestelde richting via Europaweg Noord- en Zuid,Kantstraat Rotonde , Grensstraat naar Aral tankstation v.v..(Benzineprijzen in Duitsland zijn goedkoper dan in Nederland).

In deze verkeersstromen zal voorlopig geen verandering komen tenzij het Aral tankstation of Shell tankstation naar elders verhuisd of de prijzen voor de klanten niet meer interressant genoeg zijn voor een kleine omweg.

De mogelijke L42 neu aanleg in welke vorm dan ook gaat ten laatste van vernietiging van vele natuur en landbouwgronden. 

Echter de grote vraag blijft zullen de transporteurs na 2015 nog behoefte hebben aan een dergelijk altenatief wanneer hun werk ( B56) voltooid is.  En is dit wel een goede route voor het tanktoerisme.?


Dus wie wordt hier beter van.................?

 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten