Düsseldorf: geen aanleg L42n
Verkeersminister Michael Groschek van
Düsseldorf blijft erbij dat de L42n tussen Landgraaf en Geilenkirchen niet
aangelegd kan worden.
De weg, die veel verkeer uit de Grenssstraat in Ubach
over Worms en de kern van Scherpenseel zou kunnen wegtrekken, kan volgens hem
niet worden aangelegd omdat die simpelweg niet hoog genoeg geprioriteerd is.
Wethouder Freed Janssen (GBBL, verkeer) van Landgraaf
toont zich 'zeer teleurgesteld' in die houding, maar zegt dat hiermee het
dossier L42n niet gesloten is. Hij is vooral ook teleurgesteld in het feit dat
Groschek zich zou blijven baseren op verouderde verkeersprognoses die uitgaan
van 1200 verkeersbewegingen per dag, terwijl de laatste berekeningen uitgaan van
15.000 en 16.000 vekeersbewegingen over die door Landgraaf gewenste L42n op
Duits grondgebied. (Die weg zou dan op Nederlands grondgebied via Abdissenbosch
doorgetrokken kunnen worden als de Randweg). ,,Ik blijf geloven dat het goed
komt'', zegt Janssen. Dat geloof baseert hij op een 'initiatiefcommissie' van
Duitse politici onder leiding van Karel Schultheis, lid van het parlement van
Noordrijn Westfalen.
Samen met nog twee andere politici heeft deze
Schultheis het idee gelanceerd om een afgeslankte L42n tussen Landgraaf en
Scherpenseel aan te leggen voor een bedrag van vijf miljoen euro. Dat geld zou
gevonden kunnen worden uit een nooit aangesproken budget van wegen die nooit
zijn aangelegd. Maar Groschek benadrukt dat daar geen speelruimte voor is.
Janssen zegt dat de drie leden van de Landtag hun
strijd voor een aanleg van een afgeslankte aanleg van de L42n nog via de lijnen
van het parlement van de deelstaat zullen voortzetten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten