Aan alle Lokale bestuurders van Parkstad Gemeenten en Limburgs Provinciale Statenleden
Hoofdstroomwegen
N274-N276-N297-B56n als alternatieve oplossing Inpassingsplan II- BPL
Direkte oost-West verbinding B56n (Ost-Mitte-West) tussen Duitse Autobahnnetwerk bij Heinsberg
op A46 en Nederlandse Rijkswegen bij Born op A2 .( 100% operationeel per 1-1-2016 *) .
B65n is een 2 x 1 baans verbindingsweg tussen Ned/Duitse
autobaan met 100 km/h. gebaseerd op berekening van verkeersintensiteiten tot
2040 door NRW Verkehrsplanung , en direkte aansluitingen op
Noord/Zuid Limburgse hoofdstroomwegen N276 ( van
Doenrade.. Nieuwstadt) en N274 (van Brunssum.. Maria Hoop.) beide Provinciale
2 x 1 baanswegen met 80 km/h.
Alle rotonde oost west aansluitingen op N274 vanaf Brunssum
tot Rotonde B56n geven aan het Duitse achterland ook een economische implus. En
wanneer je ziet hoe de nieuwe weg B56n zowel West-Mitte als Ost het naast de
weg gelegen gebied ontsluit en gereed maakt voor toekomstige economische
ontwikkelingen van welke aard dan ook . Kun je allen maar onze buren voor dit
voorschrijdend inzicht een geweldig kompliment maken.
voorschrijdend inzicht een geweldig kompliment maken.
Deze 2 Limburgse Noord/Zuid hoofdwegen zijn duidelijk in
funktioneel verband aangesloten op de totale B56n waardoor er in deze provincie
een optimale infrastruktuur aanwezig is die alle belangrijke lokale regio’s
zoals Parkstad met bijv. Eindhoven en
Duitsland snel en efficient met elkaar verbind.
Het projekt B56n is
zoals gebruikelijk bij dit soort Infra-planningen al in de 90er jaren in de
vorige eeuw gestart . B56n West en Mitte en een gedeelte van B56n Ost is in 2010 geopende en voor het verkeer al operationeel. Gedeputeerde G Driessen was zelf aanwezig bij het “doorknippen van het lint”.
vorige eeuw gestart . B56n West en Mitte en een gedeelte van B56n Ost is in 2010 geopende en voor het verkeer al operationeel. Gedeputeerde G Driessen was zelf aanwezig bij het “doorknippen van het lint”.
Verder zijn de kunstwerken voor het B56n Ost gedeelten al klaar en wordt
momenteel gewerkt aan de verbindingswegen van deze kunstwerken waardoor men
volgens planning op 01-01-02016 ook dit laatste trace kan overdragen.
Het is te betreuren dat Provincie Limburg Infra projekt
afdeling nooit met onze Duitse buren over de aanleg van “hun trace B56n”
gesproken heeft met de bedoeling eigen Limburgse infra problemen/ wensen samen
op te lossen omdat men zo te zeggen in de” gezamenlijke tuin” wegen aanlegt,en
niet op elkaar afstemt. Dit is ook de oorzaak wat er met de “spahgetti” infrastruktuur in Parkstad is ontstaan doordat alle gemeentes onderling hun eigen wegprobleem oplosten zonder daar met de “buren” over te praten. Iedere civieltechnische Dienst heeft steeds haar eigen plannen gemaakt budget vrijgemaakt en strikt uitgevoerd. En nu jaren later toen men vast steld dat er in de “Mijnstreek” een wegennet was aangelegd dat weliswaar op elkaar naadloos aansluit maar waaraan geen Verkeersintensiteiten en doorstroomschema aan ten grondslag had gelegen.Door enkele lokale bestuurders werd toen een samenwerkingsverband gesloten en ontstond het begrip “Parkstad” een door de jaren inefficient aan elkaar gegroeide kluit van “solistische gemeenten”. Met inmiddels door de sinds 80er jaren sterke toename verkeersintensiteiten op diverse lokaties geleid uitgegroed tot echte knelpunten .
niet op elkaar afstemt. Dit is ook de oorzaak wat er met de “spahgetti” infrastruktuur in Parkstad is ontstaan doordat alle gemeentes onderling hun eigen wegprobleem oplosten zonder daar met de “buren” over te praten. Iedere civieltechnische Dienst heeft steeds haar eigen plannen gemaakt budget vrijgemaakt en strikt uitgevoerd. En nu jaren later toen men vast steld dat er in de “Mijnstreek” een wegennet was aangelegd dat weliswaar op elkaar naadloos aansluit maar waaraan geen Verkeersintensiteiten en doorstroomschema aan ten grondslag had gelegen.Door enkele lokale bestuurders werd toen een samenwerkingsverband gesloten en ontstond het begrip “Parkstad” een door de jaren inefficient aan elkaar gegroeide kluit van “solistische gemeenten”. Met inmiddels door de sinds 80er jaren sterke toename verkeersintensiteiten op diverse lokaties geleid uitgegroed tot echte knelpunten .
Hierdoor is er door provincie Limburg in eind vorige eeuw
een aanzet gegeven om hierin de regie te gaan voeren. Hetgeen uiteindelijk via
convenanten etc heeft geleid tot een Infra projekt om via studie enkele
tracekeuzes te bestuderen om Parkstad van deze knelpunten te bevrijden.
Hierbij heeft men echter enthousiast een start gemaakt met
zeer wisselende suksessen of esultaten.
Nadat e.e.a dreigde te mislukken heeft op enig moment een
zeer drijvende kracht letterlijk en figuurlijk , gedeputeerde G Driessen ,o.a.
dit projekt als zijn opgave
gemaakt.
Ik zal niet verder op alle zaken in deze, info hierop kan
ook elders verkregen worden.
Alleen dit dat hij de persoon is geweest die het
Inpassingsplan Buitenring Parkstad er “door heeft geduwd” , en de Raad van
State dit plan uiteindelijk in 2011 heeft vernietigd.
Provincie Limburg heeft na bestudering van het vonnis
besloten in 2012 alsnog een hernieuwd Inpassingsplan BPL ter inzage te leggen,
hetgeen nu door Raad van State wordt beoordeeld.
Uitspraak wordt
verwacht begin Juni 2013.
Mocht deze uitspraak nu ook weer negatief uitvallen voor de
indiener dan lijkt het logisch dat men toch maar eens gaat denken aan het
Nulplus alternatief van Stichting
natuurmonumenten en Milieufederatie
Limburg (bijlagen).
Wat in
bovengenoemd alternatief wel nog belangrijk is zijn de volgende zaken:
1e Wat moet er door
Provincie Limburg met Duitsland NRW samen nog
verkeerstechnisch/infrastruktureel gedaan worden aan de huidige toestand van de N274 (trace Brunssum-rotonde b56n)?Denk aan snelheid of inrichting weg.
verkeerstechnisch/infrastruktureel gedaan worden aan de huidige toestand van de N274 (trace Brunssum-rotonde b56n)?Denk aan snelheid of inrichting weg.
2e De N299 aanpassing en
doortrekken via steenberg industrieterrein Hendrik- over Hogenboschweg richting
Industrieterrein Haefland bij N274 aansluitpunt tevens eindpunt N299 moet wel uitgevoerd worden (
vlgs inpassingsplan BPL)om zodoende een ontlasting van verkeer door Brunssum
via Rimburgerweg,Prins Hendriklaan,Bodemplein, Karel Doormansstraat, Emmaweg.
via Rimburgerweg,Prins Hendriklaan,Bodemplein, Karel Doormansstraat, Emmaweg.
3e Het trace gedeelte
Brunssum Noord Inpassingsplan BPL .N274 bij Haefland tot Turborotonde bij
NUTH op A2 komt daardoor als overkompleet te vervallen. Omdat dit trace gedeelte direkt
langs of door Woonwijken loopt en daarbij heel veel overlast en wooncomfort vernietigd, dit in tegenstelling tot de keuze voor N274 –B56n versie.
langs of door Woonwijken loopt en daarbij heel veel overlast en wooncomfort vernietigd, dit in tegenstelling tot de keuze voor N274 –B56n versie.
Want in samenhang van de N274-B56n-N297-A2-A46 en de Nulplus
alternatief voor alle knelpunten Parkstad samen te voegen tot een eindmodel van
de optimale infrastruktuur van Parkstad en midden Limburg inkl de buren
Duitsland.
TOP-5 PROBLEEMPARKEN
Imtech moet honderd miljoen euro afschrijven door problemen bij de bouw van een gigantisch pretpark in Polen. Vervelend, maar men was gewaarschuwd.
PRET OF P E C H ?
DISNEYLAND PARIJS
Al 73 dagen na de opening ging het park in Tongeren failliet, waarna ook de locatie Drunen omviel. Amerika kent meer dan genoeg proleten die bakken met geld neerleggen om met Mickey Mouse op de foto te gaan, maar de Europese versie van Disneyland is al sinds de opening, begin jaren negentig, een financieel bloedbad. Laatste stand: een miljardenschuld, forse verliezen en een tragisch ingestorte beurskoers.
NATURE WONDER WORLD BRUNSSUM
Een pretcomplex ter grootte van maar liefst zeven keer de Efteling wil bouw miljonair Jean Gelissen aanleggen in Zuid-Limburg. Zevenparken die een natuurlijk wereldwonder uitbeelden, à achthonderd miljoen euro per stuk. Maar de aanleg van het eerste park wordt telkens uitgesteld. Op z’n vroegst is de opening nu in 2015 of 2016. Toverland oprichter Jean Gelissen kan met zijn nieuwe project niet toveren
Het probleemproject dat Imtech diep in het rood duwt. De totale kosten van het park van ondernemers Peter Jan Mulder en Henk Roodenburg zouden inmiddels zijn opgelopen tot over de negenhonderd miljoen euro. Het is zeer de vraag of dat ooit wordt terugverdiend. Of het park volgens planning in 2015 open kan, is ook onduidelijk.
WALIBI HOLLAND
Het pretpark in Biddinghuizen had al een geschiedenis van rode cijfers en een faillissement toen de eigenaren van Six Flags het in 1998 overnamen.Een paar jaar later bleek het moederbedrijf zo goed als failliet en werd het park weer doorverkocht. Sinds 2011 heet het Walibi Holland.
LAND VAN OOIT
Marc Taminiau, zijn vrouw en zoon kregen vorige maand een voorwaardelijke celstraf van drie jaar opgelegd wegens fraude rond de aanleg van de Vlaamse editie van het Land van Ooit.juridisch niet aansprakelijk stellen. Maar de sociale verantwoordelijkheid bij de directie ontbreekt als je de winst de afgelopen jaren hebt doorgesluisd naar de beheermaatschappij en de aandeelhouder en nu geen geld hebt voor een sociaal plan.’
Geen opmerkingen:
Een reactie posten