dinsdag 22 december 2009

Wat gebeurd er in 2010

Wie het begrijpt mag het zeggen.

vanaf 2000 is er door de provincie limburg en enkle voortrekkers in de Parkstad gemeenten een start gemaakt met de eerste plannen voor een ringweg rond de Parkstad Limburg, in de daarop volgende jaren werden er door vele betrokken bestuurders steeds meer details aan deze plannen toegevoegd.En werden doorgespeeld aan het met de technische onderbouwing van de uitvoering belaste ingenieursbedrijf Arcadis .

Toen in 2006, Inspraaknota in het kader van de startnotitie werd gepubliceerd bleek dat er bij de bewoners van Parkstad Limburg nadat men de plannen kritisch had bestudeerd en men deze had vergeleken met de bestaande infrastruktuur en de voor- en nadelen met de nieuw aan te leggen Buitenring Parkstad er heel wat akties opgang kwamen. En dat werd ook nog eens schriftelijk vastgelegd in 339 zienswijzen die aan de Provincie Limburg zijn voorgelegd.

In november 2008 werd de nota met 531 zienswijzen en reakties hierop van GS gepresenteerd, gebaseerd op de zienswijzen en reacties die van 4 juni  tot 15 juli 2008 ingediend werden.

Je zou dan denken dat de Provincie een heel faire job  heeft gedaan om iedereen de kans te geven zijn of haar zienswijze zonder beperking op papier te zetten en aan hun voor te leggen.

Wat is met deze gegevens gebeurd?

De serieuze lezer zal in de daarop volgende jaren in de media regelmatig met publicaties tussen Gedeputeerde G. Driessen,Burgemeesters, wethouders en raadsleden, milieufederatie,natuurmonumenten geconfronteerd worden.

Waarom gebeurd dit?

Zoals nu in 2009 blijkt is het in 2005 gesloten convenant tussen alle Parkstad Gemeenten om de Buitenring uit te voeren op los zand gebouwd en ontbreekt elk fundament of draagvlak bij  de bestuurders.

Men zoekt de media op om het gebrek aan ontbrekende informatie van de Gedeputeerde Driessen over de exacte uitvoering ( waarover tot heden nog nooit over gesproken is) van het tot hun verantwoordelijke gebied.

Dus kort samen gevat men heeft als gemeenteraad een min of meer Blanco check ondertekend en dat noemt men het convenant van 2005. Maar over de echte plaatselijke wensen van de uitvoering van de Buitenring heeft men geen enkele kans gehad deze in te brengen in de discussie met de provincie of Arcadis.

Ondertussen wordt elk misverstand of meningsverschil of tekortkoming breed uitgemeten via de media in plaats van fatsoenlijk bestuurlijk overleg.

Dit wordt omdat men  "zo goed samenwerkt " in 2009 nog eens dunnetjes bevestigd met een herbevestiging van het 2005 Convenant.

Na enkele maanden lopen alle partijen elkaars deuren plat om voor het sluiten van de " markt"nog enkele goede zaken te doen.

Maar deze getuigen van individualisme en zijn dus ook geen goed fundament van een aaneengesloten Ringweg
rond parkstad. Men krijgt gemeente grens overschrijdende verschillen van mening en uitvoering en een hoop
belangenverstrengelingen.

Tot overmaat van ramp heeft Minister Eurlings op verzoek van o.a. Limburgse CDA Politiek de Crisis en herstelwet gebruikt om ook de Buitenring parkstad in onder deze wet te laten vallen.

Wanneer de 1e kamer dit in maart 2010 zal toestaan betekend dit, in het kort:

De Provincie , gedeputeerde G Driessen kan nu zonder bestuurlijke inspraak of bezwaarschrift bij RvS snel over gaan tot het publiceren van het Inpassingsvoorstel van de Buitenring.

Alle B&W Colleges,raadsleden en Bestuurders van de Parkstad gemeenten staan dan buitenspel,  G Driessen heeft hun niet meer nodig voor het uitvoeren van zijn "plannen" .

2 voor 12    G Driessen regelt nog even bij enkele bestuurlijke tegenstanders enkele wensjes en wil daarmee de kou uit de lucht halen.

Maar de burgers en andere indieners  van zienswijzen  in 2006 en 2008 kunnen  na ter visie legging in maart 2010 binnen  6 weken een zienswijze insturen aan de provincie Limburg.En na de goedkeuring ergens in Juni van het definitieve Inpassingsplan kan elke bewoner die direkt door deze uitvoering "geraakt" wordt naar de RvS met een bezwaarschrift.


Laat ons hopen dat de informatie die onlangs op "het web" stond, reeel is en zonder bijbedoelingen.

en dat G Driessen toch tot bezinning is gekomen want er is een ambtelijk advies aan de Provincie Limburg voorgelegd voor de NULPLUS Variant zoals velen in hun zienswijzen reeds hadden voorgesteld.

Dus wat gebeurd er nu in 2010  met deze 100 % draai.



  .

2 opmerkingen:

  1. Crisis en herstelwet betekent niet dat direct belanghebbenden (=bewoners langs het tracé) buiten spel staan.
    In tegentelling tot hetgeen je schrijft is een rechtsgang naar de RvST dus wel degelijk aan de orde!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen