maandag 24 augustus 2009

Bestuurlijk Voorkeurstrace van ARCADIS Nederland bv

Sinds 1996 is Arcadis Nederland bv door de Provincie Limburg en Parkstad ingehuurd voor het uitwerken van een regionaal verbindend Verkeersplan voor het gebied Parkstad Limburg.

In 2005 heeft Arcadis deze opdracht vastgelegd en gepresenteerd aan de Provincie Limburg in een totaal plan , inkl diversen alternatief routes en tekeningen.

Aansluitend is de MER procedure in gang gezet en zijn daar in totaal 601 zienswijzen op ingediend waarvan 531 door particulieren.Deze zijn inkl korte antwoorden en verklaringen van de kant van de Provincie samengevat in de NOTA ZIENSWIJZE in juli 2008.

De MER commissie heeft n.a.v. deze zienswijzen nogmaals een beoordeling gemaakt. En komt op vele punten met een vernietigende kritiek dat er bij veel onderwerpen niet voldoende de NUT en NOODZAAK met feiten onderbouwd zijn.

Vanaf dit moment is er een blijvende onrustige stemming m.b.t. een normale planningsafloop aanwezig.

  • Er zijn steeds stijgende kosten meldingen in de media.
  • Er zijn steeds meer bestuurders uit diversen gemeenten die kritische vragen stellen
  • Er is steeds meer aktie bereidheid onder de bevolking van Parkstad
  • Er zijn steeds meer Politici die divers reageren.

Blijft echter de grote vraag:

Wat is er gebeurd met de relatie tussen Provincie Limburg afd Infra projekten, G.S.- en P.S. leden en Arcadis Nederland bv.

Vanaf begin 2009 is vanwege de ontstane onrust over de uitvoering o.a. verbeterpunten van de Buitenring en de daardoor steeds meer oplopende kosten een nieuwe externe partij ingehuurd GEONIUS Schinnen .

Het steeds wissellende inschakelen van cruciale partijen in een dergelijk gecompliceerde projektontwikkeling doet niets goeds vermoeden, Denk maar eens aan een onlangs "nog steeds niet opgeleverd, gerealiseerd Infraprojekt op een steenworp afstand A73 Tunnels.

deja vu :

In 1974 is na een studie-ontwikkelingopdracht uitgevoerd, over de zelfde korridor als huidige Voorkeurstrace Noord, door Royal Haskoning Nijmegen vanaf 1950 de SW 18 Autoweg Nuth-Schinveld (Duitse Grens) door Rijkswaterstaat beeindigd .

"Het Rijk blijft die weg echter-als gevolg van veranderde visie- geenzins als rijksweg te zien."



En daarmee was ook deze opdracht van de Provincie Limburg aan Royal Haskoning beeindigd.

Is Arcadis dus ook al uit de race?

Het lijkt erop dat de geschiedenis zich herhaalt.



Dit wordt nog een hele lange hete nazomer denk ik

Interressant onderstaand bericht uit de blog van Roy Penders PVDA Prov. statenlid

maandag 27 april 2009

Voorkeurstracé Buitenring Parkstad moet anders!

Gedeputeerde Staten (GS) presenteerde afgelopen vrijdag tijdens de commissievergadering Fysiek Domein 10 alternatieve baanvakken voor het eerder vastgestelde Voorkeurstracé van de Buitenring. De alternatieven houden meer rekening met de vele ingediende wensen en bedenkingen van burgers, organisaties en gemeenten. De provincie wil nu namelijk zo snel mogelijk beginnen met de uitwerking (inpassing) van die Buitenring tussen Nuth en Kerkrade. De weg (2x2-baans) moet leiden tot een betere doorstroming van het verkeer in de Parkstadgemeenten en daarnaast zorgen voor economische ontwikkeling. De gedachte is dat bedrijvigheid aangelokt wordt door goede verbindingswegen. De Parkstadgemeenten zijn allemaal voor de aanleg van de Buitenring, die moet beginnen bij Nuth en eindigt bij Avantis. Daarbij dragen de gemeenten voor de helft bij in de kosten en de andere helft betaalt de provincie. Het is immers een provinciale weg.

Bij begin van de discussie kwam gedeputeerde Driessen alvast met de allernieuwste berekeningen over verwachte verkeersstromen op de Buitenring tot het jaar 2025. In die berekeningen zijn de allerlaatste bevolkingsgegevens, krimp- en vergrijzingscijfers meegenomen (ETIL-rapport). Ook is rekening gehouden – zo Driessen – met omliggende wegen zoals de nieuwe weg Born-B56n-N274 tot aan Brunssum. De cijfers geven aan dat ondanks krimp en vergrijzing de Buitenring noodzakelijk is in een 2x2-baansuitvoering. Als PvdA hebben we om de berekeningsdetails gevraagd, omdat we onder meer willen zien welke wijken langs de Buitenring bij de berekeningen zijn betrokken.

Los van de nut-noodzaakdiscussie waren voor ons als PvdA-fractie de verschillen tussen de alternatieve wegdelen en het eerder door GS vastgestelde Voorkeurstracé zo groot, dat we tot de conclusie kwamen dat het GS-Voorkeurstracé feitelijk volledig achterhaald is. De alternatieven blijken stuk voor stuk veel beter aan te sluiten op leefbaarheid, milieubehoud en duurzaamheid dan de originele weg. Vrijwel op alle onderdelen zijn de eerder ingediende kritiekpunten weggenomen.Verantwoordelijk daarvoor is een gespecialiseerd bedrijf uit Schinnen, dat duidelijk beter de weg weet in dit zuidoostelijk deel van Limburg dan de externe deskundigen die het Voorkeurstracé hadden bedacht.
Het nadeel van de alternatieven is dat de Buitenring daarmee circa 50 miljoen euro duurder uitvalt dan het Voorkeurstracé. De vraag tijdens de commissievergadering was of die aanpassingen nu gelden als ‘meerkosten’ of dat je eigenlijk geen vergelijk meer mag trekken met de oorspronkelijke plannen omdat die gewoonweg niet goed genoeg zijn. Die vraag is belangrijk, omdat in het contract tussen de provincie en de gemeenten staat dat de kosten voor het Voorkeurstracé gedeeld moeten worden, terwijl aanvullende wensen (i.c. de alternatieven) alleen voor rekening komen voor de gemeente die erom vraagt.
Nu is er al overleg geweest tussen de provincie en de Parkstad. Volgens gedeputeerde Ger Driessen staan alle gemeenten inhoudelijk positief tegenover de alternatieve wegdelen, maar hebben zij meteen aangegeven dat ze er geen geld voor hebben. Gedeputeerde Driessen was in de vergadering dan ook heel duidelijk: “Ik heb alleen mandaat voor een doelmatige en sober uitgevoerde weg. Dat is het GS-Voorkeurstracé. Als de Parkstadgemeenten niet kunnen of willen betalen, dan blijf ik bij dit tracé, ook al zie ik ook dat een aantal alternatieven een duidelijke verbetering voor de omgeving en het milieu zou betekenen”.

Op dit punt hebben wij als PvdA de zaak omgedraaid: voor ons bestaat het door GS vastgestelde Voorkeurstracé vanaf nu niet meer. De gepresenteerde alternatieven zijn wat ons betreft nu het nieuwe Voorkeurstracé. In die redenering gelden de aanpassingen dus ook niet meer als ‘meerkosten’ voor de gemeenten, maar moeten de totale kosten van de nieuwe weg door provincie en Parkstadgemeenten gedeeld worden. ‘Samen trap op – samen trap af’. Wij vinden dan ook dat GS officieel het GS-Voorkeurstracé moet wijzigen en op basis daarvan met de gemeenten moet overleggen hoe de kosten verdeeld moeten worden. Dat zou – wat ons betreft – niet op gemeenteniveau moeten gebeuren, maar op het niveau van de Parkstad als geheel. Immers, de weg is bedoeld voor iedereen uit de Parkstad. Samen met de gemeenten moeten GS objectieve criteria vaststellen waarmee gemeten kan worden wat iedere gemeente – met ieder zijn eigen financiële beperkingen –aan de nieuwe weg kan bijdragen. Aansluitend moet Driessen maar bij Provinciale Staten terugkomen om te bespreken op welke manier een eventueel resterend gat in de begroting van de Buitenring gedekt kan worden.

De PvdA-fractie is in ieder geval duidelijk: de Buitenring wordt aangelegd voor een periode van 50-100 jaar. Dat betekent dat je nu moet gaan voor de beste oplossing en niet voor een oplossing waarmee je je kleinkinderen later niet meer onder ogen durft te komen.

wordt vervolgd.....................


1 opmerking:

  1. hij durft nogal wat te beweren....

    alternatieven een verbetering ..... ???

    Bekijk de wijken in Brunssum-West en Brunssum-Noord. Hoe durf je dat dan een verbetering te noemen!!

    BeantwoordenVerwijderen